15-03-2020 | Algemeen

Richtlijnen in coronatijden

Het coronavirus (COVID-19) zette onze geliefde schaatssport vroegtijdig on hold, maar dat betekent niet dat je helemaal niet meer mag sporten. De beroepsvereniging van de SKA (Sport- en Keuringsartsen) communiceerde in samenwerking met Gezond Sporten Vlaanderen op hun website over wat wel nog mag én kan. Wij vragen dan ook met aandrang aan al onze leden om deze regels en tips te lezen en na te leven, en geen ‘creatieve oplossingen’ te bedenken om zo de regels te omzeilen. Zo kan iedereen gezond en op een verantwoorde manier verder sporten.

Enkele voorwaarden en mogelijkheden die op de website vermeld staan:

SKA en GSV adviseren dat mensen op eigen initiatief (buiten federatie- of clubverband):

  • in hun eentje bewegen of sporten
  • met elkaar afspreken om samen te sporten, maar alleen onder strikte voorwaarden:
    • in groepjes van maximaal tien personen
    • thuis omkleden
    • geen collectief vervoer naar de sportlocatie
    • voor, tijdens en na het sporten afstand houden (minstens 1 meter)
    • thuis douchen
    • niemand mag symptomen hebben die op Covid-19 kunnen wijzen: neusloop, niezen, hoesten of koorts
    • geen indoorsportactiviteiten in groep (in de praktijk zou dat ook onmogelijk zijn doordat sportcentra dicht blijven)

MOGELIJKE SPORTACTIVITEITEN

  • Buiten wandelen of joggen kan perfect. Je kunt dat in je eentje doen of in het gezelschap van familie, vrienden of kennissen, onder de hierboven gestelde voorwaarden. Die lijken ingewikkeld, maar het komt er op neer dat je geen gezamenlijk vervoer of kleedkamer gebruikt  en onderling wat afstand houdt. Een kwestie van gezond verstand.
  • Hetzelfde geldt voor andere buitensportactiviteiten zonder lichamelijk contact, zoals fietsen (weg, cross, MTB, BMX), frisbeeën, fit-o-meteren, paardrijden, rotsklimmen, tennissen…
  • Thuis sporten of bewegen:
    • Bij slecht weer of als je om een andere reden thuis moet blijven, dan kun je gebruik maken van persoonlijk trainingsmateriaal (fietsergometer, loopband, crosstrainer, roeimaichine, eigen fitnesstoestel…)
    • Ook zonder toestel kun je thuis in conditie blijven met yoga, corestability- of andere oefeningen.

Lees verder op de website: http://www.gezondsporten.be/article.php?id=410